Integracja Sensoryczna – terapeuta SI

si

integracja sensoryczna - zaburzenia

Czym jest integracja sensoryczna ?

 Integracja Sensoryczna to umiejętność człowieka, do organizowania informacji dostarczanych do organizmu z zewnątrz oraz bezpośrednio z ciała, to zdolność do sumowania wielu bodźców i tworzenia pełnych funkcji mózgu. Gdy funkcje mózgu są zrównoważone wtedy motoryka ciała łatwo dopasowuje się do otoczenia, umysł łatwiej przyswaja informację, a „prawidłowe” zachowanie pojawia się naturalnie. Integracja Sensoryczna wpływa również na rozwój dziecka, zdolność nauki oraz samoocenę.

Większość ludzi nie zdaję sobie sprawy z istnienia układów sensorycznych: dotykowego, przedsionkowego oraz prioprioceptywnego. Te trzy układy nie tylko powinny prawidłowo funkcjonować, ale również współpracować ze sobą. W innej sytuacji dziecko doświadcza kłopotów w interakcji z otoczeniem, oraz z rozpoznawaniem sygnałów wysyłanych przez własny organizm. Integracja Sensoryczna w takim wypadku wymaga diagnozy i często terapii.

Układ dotykowy : Układ dotykowy jak sama nazwa mówi dotyczy zmysłu dotyku. Dzięki niemu odczuwamy, czy obiekty są zimne czy gorące, tępe lub ostre, gładkie czy szorstkie. Ten układ pozwala nam na rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku, odczuwania bólu, ciśnienia itp.

Układ przedsionkowy : Korydynuje on ruchy głowy, ciała ,a zwłaszcza oczu. Umożliwia nam balansowanie  na równoważni, bujanie się na huśtawce, kordynowanie ruchów obu stron ciała i łapanie równowagi, gdy się potkniemy.

Układ prioprioceptywny : Układ ten korzysta z informacji dostarczanych przez mięśnie oraz stawy, by móc informować mózg o pozycji ciała. To dzięki niemu możemy stać nie przewracając się, kozłować piłką czy używać długopisu.

Integracja Sensoryczna jeżeli nie funkcjonuje prawidłowo wymaga terapii, poniżej wskazujemy najważniejsze wskaźniki zaburzeń.

integracja sensoryczna

integracja sensoryczna

integracja sensoryczna

integracja sensoryczna




Integracja Sensoryczna – wskaźniki jej zaburzeń

Niemowlę i dziecko do lat 3:

  •  ma trudności z jedzeniem (ssaniem, gryzieniem, je wąski zakres pokarmów)
  •  nie chcę „ssać piersi”, lub jeśli to robi, odrywa się od piersi lub ssie tylko na początku, kiedy pokarm leci szybko
  •  ma częsty odruch wymiotny na konsystencję pokarmu lub jego zapach
  •  nie toleruje grudek w pokarmie, niechętnie rozszerza jadłospis
  •  jest zbyt rozproszone, aby usiedzieć przy jedzeniu
  •  ma trudności ze spaniem (trudność w zasypianiu, częste wybudzanie się w nocy i kłopot z ponownym zaśnięciem)
  •  wymaga dużej pomocy przy zaśnięciu np. bujanie, głaskanie, noszenie, jazda wózkiem lub samochodem
  •  ma płytki, bardzo krótki sen
  •  nie toleruje bujania
  •  zasypia na rękach, a odkładanie do łóżeczka wybudza dziecko i powoduje płacz
  •  jest pobudzone przy zmianie ubrania, wydaje mu się być niewygodnie w określonych typach ubrań
  •  nie lubi być dotykane, przytulane. odpycha się i pręży do osoby, która go trzyma w ramionach
  •  płacze przy ubieraniu (zwłaszcza nakrycia głowy)
  •  nie znosi siedzenia w foteliku samochodowym
  •  jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub jest ospałe
  •  występują opóźnienia w rozwoju psychoruchowym (dziecko późno siada, późno raczkuje lub omija ten etap, późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze słowa lub wypowiada całe zdania omijając okres gaworzenia, wokalizacji)
  •  unika manipulacji zabawkami, przedmiotami, zwłaszcza tymi, które wymagają zręczności
  •  ma mało wyraźną lub nadmierną lub opóźnioną reakcję na ból
  •  nie potrafi się samo uspokoić poprzez ssanie smoczka, patrzenie na zabawkę, słuchanie głosu opiekuna
  •  często jest rozdrażnione, zdenerwowane
  •  nie potrafi poczekać na jedzenie lub zabawkę bez pojękiwania lub płaczu
  •  ma ataki złości (silne i częste)
  •  bardzo nie lubi mycia twarzy lub głowy, obcinania paznokci, smarowania kremem
  •  protestuje na ułożenie w różnych pozycjach, takich jak leżenie na brzuchu czy plecach
  •  pręży się i wygina w łuk
  •  ma słabą równowagę, potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak lub zadrapanie
  •  dłonie często ma zaciśnięte w pięści
  •  nie bierze zabawek do rąk
  •  rozpraszają go dźwięki, na które przeciętny człowiek nie zwraca uwagi
  •  boi się takich dźwięków jak : dzwonek, odkurzacz, grające zabawki, szczekanie psa
  •  unika kontaktu wzrokowego (odwraca się od ludzkiej twarzy, woli zabawki i przedmioty)
  •  nie inicjuje interakcji z opiekunem
  •  opiekunowie mają problem ze zrozumieniem sygnałów i emocji dziecka
  •  potrzebuje całkowitej kontroli nad otoczeniem (rządzi)
  •  staje się rozdrażnione w miejscach głośnych / zatłoczonych
  •  w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu.

Dziecko w wieku przedszkolnym –

  • ma trudności w opanowaniu treningu czystości
  • potyka się, obija o przedmioty
  • ma słabą równowagę
  • jest niezgrabne ruchowo
  • nie zwraca uwagi na skaleczenia lub nadmiernie na nie reaguje
  • jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem)
  • jest nadwrażliwe na pewne zapachy
  • nie lubi być przytulane
  • nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na zamki, metki
  • często psuje zabawki
  • budowle z klocków układa z wyobraźnie, nie potrafi tego zrobić ze wzoru
  • nie znosi brudzenia rąk plasteliną, farbą, gliną lub częściej niż inne dzieci brudzi się
  • bardzo źle znosi mycie twarzy i głowy
  • nie lubi chodzić boso po trawie i piasku
  • nieustannie zdejmuje skarpety i kapcie
  • chodzi na palcach
  • ma kłopoty z nauką jazdy na rowerze
  • unika nowych zabaw ruchowych
  • jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też ospałe
  • unika lub ma trudność z opanowaniem takich czynności jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, wycinanie, rysowanie itp.
  • szybko przechodzi od płaczu do śmiechu
  • ma nagłe wybuchy złości
  • ma opóźnienie w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć co mówi
  • ma trudność ze zrozumieniem poleceń
  • nie lubi karuzeli, huśtawki – miewa mdłości, cierpi na chorobę lokomocyjną
  • z trudnością utrzymuje równowagę skacząc na jednej nodze czy chodząc po wąskiej powierzchni (deska, ławka, krawężnik)
  • ma problem z rozstaniem się z opiekunem
  • długo uczy się nowych aktywności fizycznych – pływanie, jazda na rowerze, ma problem z ich nauką
  • nie chcę złapać kolegi/koleżanki za rękę
  • nie lubi dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem, nie lubi turlać się po podłodzę

Dziecko w wieku szkolnym

  • jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje, mruczy i śpiewa pod nosem)
  • nadwrażliwe na pewne zapachy
  • nie lubi być przytulane
  • nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na guziki, zamki i metki
  •  nie może usiedzieć w ławce, jest wciąż w ruchu, wierci się na ławce,  często wstaje podczas lekcji lub też jest ospałe (buja w obłokach)
  • „prowadzi” siedzący tryb życia
  • ma trudności z czytaniem (zwłaszcza na głos)
  • dziecko ma kłopot z pisaniem (pisze wolno, nie mieści się w liniaturze, nieprawidłowo trzyma narzędzie pisarskie)
  • wolno wykonuje zadania, jest prawie zawsze ostatnie
  • jest niezdarne, często się potyka
  • przyjmuje nieprawidłową pozycję podczas siedzenia przy biurku
  • myli słowa dźwiękowo podobne
  • niewyraźnie się wypowiada, występuje nieprawidłowa artykulacja
  • ma trudność z koncentracją uwagi
  • ma kłopoty z cięciem nożyczkami, przerysowywaniem z tablicy
  • ma trudności z przepisywaniem, rysowaniem po śladzie
  • częściej niż inne dzieci w jego wieku odwraca znaki graficzne, myli cyfry i litery
  • bardzo mocno naciska ołówkiem, kredką na papier podczas pisania lub rysowania
  • ma kłopoty z czytaniem z tablicy
  • zdarza się, że zaczyna czytać/pisać wyraz od końca
  • trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza
  • gdy pracuje, nie pozwala innym stać obok siebie i przyglądać się jego pracy
  • podczas siedzenia przy stoliku podpiera głowę, kładzie ją na stoliku itp
  • niewłaściwie, dziwacznie trzyma przybory do pisania, nożyczki, sztućce
  • często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni
  • potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, często ma siniaki i zadrapania
  • ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się, sznurowaniem butów i zapinaniem guzikó
  • nie znajduje przyjemności w zabawach na świeżym powietrzu
  • nie lubi chodzić boso po trawie czy piasku
  • nie lubi ubierać skarpet
  • ma swoje ulubione ubrania, z którymi nie lubi się rozstawać
  • nie toleruje metek, niektórych faktur tkaniny
  • rzucanie i łapanie piłki jest dla niego trudnym zadaniem
  • jest nad ruchliwe, nie może usiedzieć / ustać w jednym miejscu
  • nie próbuje poznać naturalnych przeszkód w terenie, raczej je omija
  • poproszone o coś często albo się z tym spóźnia, albo zapomina o tym
  • w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu
  • ma skoliozę lub skrzywienie kręgosłupa
  • przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością
  • idąc po schodach  trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi, idzie krokiem dostawnym
  • nagłe dotknięcie/popchnięcie z tyłu wywołuje u niego „reakcję alarmową” niewspółmierną do bodźca
  • siedząc na krześle , siadając lub poprawiając na nim swoją pozycję zdarza się, że spada
  • ma problemy z samodzielnym myciem się i korzystaniem z toalety
  • ma niezgrabne ruchy, zbyt zamaszyste i kanciaste
  • sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy, podpiera głowę przy pisaniu, rysowaniu
  • często chodzi na palcach
  • jest nadwrażliwe emocjonalnie, ma problemy z relacjami z rówieśnikami
  • często się obraża, jest płaczliwe i agresywne
  • jest niecierpliwe, ma problem z poczekaniem na swoją kolejkę
  • jest uparte, trudno mu coś wytłumaczyć
  • wpada w histerię, gdy jest coś nie po jego myśli
  • nawet drobne urazy wywołują gwałtowną reakcję i długotrwałe narzekania
  • nabycie nowej umiejętności wymaga od dziecka wielu prób i powtórzeń

 

 

 

 

 

 

Opracowanie Joanna Goliszek  www.synapsa-terapia.pl

 

Jeżeli interesuję Państwa Integracja Sensoryczna jako zagadnienie, lub terapia integracji sensorycznej. Zapraszamy do kontaktu.


Leave a Reply